Program 2020
II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja 2020
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Wigrach, godz. 13:00 (po Mszy Św. o godz 12:00).
Niedziela, 28 czerwca 2020 r.
Jan Kieszkowski (Toruń) – harmonijki ustne
Paweł Głowiński (Toruń) – organy
Jan Kieszkowski – harmonijki ustne
Od wczesnego dzieciństwa miał kontakt z harmonijką ustną. Mimo przywiązania do muzyki, w miarę upływu lat, u artysty rosło zainteresowanie malarstwem – wolne chwile wypełniał czas malowaniem. Ukończył studia na Politechnice Warszawskiej oraz warsztaty malarskie organizowane przez wydz. Sztuk Pięknych, Uniwersytetu MK w Toruniu. Swoje dzieła malarskie oraz poezję opublikował na polskim portalu internetowym Digart.pl – Digital Art Comunity. Po śmierci żony, skupił się na bardziej profesjonalnej grze na harmonijce ustnej. W latach 2017-2018 grał na portalu internetowym Bandhub, z muzykami z całego świata, którzy w większości uprawiali muzykę w domu lub byli w przeszłości czynnymi muzykami zawodowymi. Na początku 2019 zaczął współpracę z Panem Pawłem Głowińskim, organistą w kościele Wniebowżięcia NMP w Toruniu, z ktym koncertuje na ogólnopolskich festiwalach muzycznych.
urodzony w 1988, toruński organizator życia muzycznego, organista, dyrygent, kompozytor, dyrektor festiwali muzyki sakralnej. Wykształcenie muzyczne zdobywał w toruńskiej szkole muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego, w klasie fortepianu, a następnie w klasie organów u prof. Marioli Hadrysiak-Kurasz, którą to klasę ukończył z wyróżnieniem. W roku 2005 ukończył Studium Muzyki Kościelnej Diecezji Toruńskiej, uzyskując dyplom organisty, a dziś warsztat gry na organach doskonali pod okiem prof. Bogusława Grabowskiego w Gdańsku. Od 2010 roku prowadzi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis, wykonujący i promujący sakralną muzykę wokalną, zarówno w kraju jak i za granicą. Zasłynął jako propagator chorału gregoriańskiego, prowadząc schole gregoriańskie, a także biorąc udział jako dyrygent w dużych projektach muzycznych z wykorzystaniem chorału, m.in. „Jazzowo Chorałowo Organowo” podczas 40. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i
Kameralnej w Gdańsku (2017), gdzie współpracował z Bogusławem Grabowskim oraz Maciejem Sikałą. W 2016 roku Paweł Głowiński współtworzył Festiwal Muzyki Sakralnej MUSICA VERA – „Muzyka Nowych Świątyń” i do dziś pełni w nim funkcję dyrektora. W 2018 roku przywrócił toruńskie Koncerty Wielkotygodniowe stworzone przez zasłużonego dla kultury krajowej i lokalnej śp. Marka Wakarecego, a w 2019 roku przekształcił ten cykl w Festiwal Wielkotygodniowy im. Marka Wakarecego. Jako organista promuje muzykę organową współczesnych kompozytorów polskich, zaś szczególną atencją darzy improwizację organową oraz organową muzykę francuską XIX i XX wieku. Współpracuje jako organista- improwizator ze Scholą Sacerdotum – pierwszą i jedyną w Polsce scholą złożoną z diecezjalnych księży wykonującą profesjonalnie chorał gregoriański. Jest dyrektorem artystycznym Mariackich Koncertów Organowych, prowadząc działalność na rzecz renowacji zabytkowych organów w Kościele Wniebowzięcia NMP w Toruniu, gdzie znajduje się najstarszy w Polsce prospekt organowy pochodzący z 1609 roku, a gdzie na co dzień pełni posadę organisty. Od 2017 roku jest koordynatorem jednego z najstarszych w Polsce festiwali muzyki organowej – Świętojańskiego Festiwalu Organowego w Toruniu.
Tabulatura Jana z Lublina (XVI w.)
“Danses et Estampies”
Jan Kieszkowski i Paweł Głowiński
Improwizacja “Zdrowaś Maryja”
Improwizacja “Po górach, dolinach”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Fantazja G-dur BWV 572
Jan Kieszkowski i Paweł Głowiński
Improwizacja “Matko najświętsza”
Improwizacja “Maryjo, Królowo Polski”
Jehan Alain (1911-1940)
Postlude pour I’Office de Complies
Niedziela, 19 lipca 2020 r.
Roman Gryń (Poznań) – trąbka
Bogdan Narloch (Koszalin) – organy
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985).
Pracę zawodową rozpoczął w 1983 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Bałtycka, Szczecińska, Koszalińska, Toruńska Orkiestra Kameralna, Capella Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshier Contry Youth Cocnert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie.
Roman Gryń prowadzi również bardzo bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest współtwórcą zespołu kameralnego Poznań Brass Quintet, wielokrotnie koncertował z zespołem Tutti e Solo z którym nagrał CD „Polski Barok”. W swojej karierze artystycznej bardzo często koncertował z organami, występując z takimi artystami jak: J. Tuma (Czechy), M. Rost (Niemcy), E. Karolak, R. Hauptman, M. Dąbrowski, B. Narloch, R. Perucki, J. Malanowicz, A. Chorosiński, i M. Hannula (Finlandia). Nagrał płytę CD z S. Kamińskim oraz trzy płyty CD z B. Narlochem.
Ponadto jest profesorem w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy i w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych Blaszanych. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych.
Prowadzi liczne warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej. Jest pomysłodawcą, twórcą i „siłą napędową” Letniej Akademii Instrumentów Dętych Blaszanych + oraz Międzynarodowej Konferencji „Barwy Instrumentów Dętych”.
Studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością dydaktyczną i artystyczną zajmuje historycznym budownictwem organowym, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków.
Jeremiah Clarke (1674-1707)
The Prince of Denmark’s March
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Opracowanie chorału Werde munter, mein Gemüte
z Kantaty nr 147 Jesu bleibet eine Freude
Tabulatura Oliwska
3 Tańce
John Stanley (1713-1786)
Trompet Voluntary
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto nr 1 La Primavera z Le Quattro Stagioni op. 8
(Allegro, Largo e pianissimo sempre, Allegro)
Fryderyk Chopin (1818-1849)
Etiuda op. 10 nr 3
Max Reger (1873-1916)
Variationen und Fuge über God Save the King
Karol Kurpiński (1785-1857)
Cavatina
Niedziela, 26 lipca 2020 r.
Maciej Sikała (Gdańsk) – saksofon
Bogusław Grabowski (Gdańsk) – organy
Caius Schmidtlein (Tabulatura Gdańska 1591)
Phantasia quinti toni
Phantasia primi toni
Jan Podbielski (Warszawska tabulatura organowa XVII w)
Preludium d-moll
Improwizacje “The Colours of Space” (Barwy przestrzeni)
Transcience I /Przemijanie/ – improwizacja na saksofon sopranowy i organy
A Dialogue /Dialog/ – improwizacja na saksofon tenorowy i organy
Colors of soprano – improwizacja na saksofon sopranowy
Hope /Nadzieja/ – improwizacja na saksofon tenorowy i organy
Anticipation /Oczekiwanie/ – improwizacja na saksofon sopranowy i organy
Colors of tenor – improwizacja na saksofon tenorowy
Joy /Radość/ – improwizacja na saksofon tenorowy i organy
Transcience II – improwizacja na saksofon tenorowy i organy
Niedziela, 9 sierpnia 2020 r.
Adam Sadowski (Sopot) – organy
dr Adam Sadowski – organy
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Dyplom magisterski uzyskał w roku 2010. W 2014 roku również w gdańskiej Akademii Muzycznej ukończył Podyplomowe Studia w zakresie Interpretacji Organowej.
W latach 2012 – 2016 odbył studia doktoranckie w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. W 2018 roku uzyskał stopień doktora nauk społecznych w zakresie psychologii, broniąc z wyróżnieniem rozprawę doktorską pt. Cechy temperamentu i osobowości a poziom perfekcjonizmu i tremy u muzyków różnych specjalności. Jego zainteresowania skupiają się wokół psychologicznych uwarunkowań wykonawstwa muzycznego.
Jest autorem wydanej w 2020 roku książki pt. Perfekcjonizm i trema u muzyków różnych specjalności. Ma w swoim dorobku publikacje naukowe w literaturze polskiej i angielskiej. Jest również autorem projektu edukacyjnego pt. #Ćwiczyć, ale jak?
Stypendysta Miasta Sopot dla twórców kultury. Występuje jako solista i kameralista w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej w kraju i zagranicą.
Pełni funkcję organisty parafii p.w. Zesłania Ducha Świętego w Sopocie Kamiennym Potoku. Jest dyrygentem chóru Świętego Ojca Pio oraz założycielem Stowarzyszenia Promień Sztuki. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad „Festiwalem organowym św. Michała Archanioła” w Płońsku, „Sopockimi Wieczorami Organowymi” oraz „Ciechanowskimi Wieczorami Organowymi w Farze”.
Władysław Żeleński (1837-1921)
Marsz uroczysty op.44 – Ku czci nieśmiertelnego wieszcza Adama Mickiewicza
Charles-François Gounod (1818-1893)
Marche Romaine
William Faulkes (1863-1933)
Marche Nuptiale
Ernest Bloch (1880-1959)
Wedding March no. 1
Richard Wagner (1813-1883)
Introduction to the 3d Act and Bridal Chorus from Lohengrin
Alexandre Guilmant (1837-1911)
Marche Religieuse op.15. no. 2
Renaud de Vilbac (1829-1884)
Marche sortie
Niedziela, 23 sierpnia 2020 r.
Sylwia Lorenc (Warszawa) – flet
Róża Lorenc (Warszawa) – skrzypce
Wiktor Brzuchacz (Legionowo) – organy
Róża Lorenc – skrzypce
Róża Lorenc jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (2018 r.). Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Warszawska Jesień, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled, Contemporary Music Festival ,,New Waves” oraz La Folle Journee. Artystka jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, z których najważniejsze to Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, który został zakończony koncertem najlepszych uczestników w Musikverein w Wiedniu. W latach 2014-2015 jako członek orkiestry dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX (tytuły albumów: Bach/Haydn/Beethoven DUX 1236, Contepmorary Music from Gdańsk DUX 1257, Andrzej Panufnik Concertos DUX 1176). Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności na rzecz upowszechniania polskiej literatury muzycznej.
Sylwia Lorenc – flet
Ukończyła Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fletu prof. Elżbiety Dastych-Szwarc. W toku studiów uczestniczyła w wielu Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych flecistów i pedagogów m.in. Jamesa Bakera, Jean-Pierre Rampala, Grzegorza Olkiewicza. Jako solistka w 2004 roku otrzymała nagrodę za wybitne osiągnięcia artystyczne – statuetkę Złotego Dobosza, przyznawaną wyróżniającym się osobowościom ze świata kultury i sztuki. Nagrodę wręczono podczas Gali w Sali Kongresowej. W trakcie wydarzenia wykonała wraz z towarzyszeniem orkiestry Koncert Giuseppe Mercadante – jeden z czołowych utworów w literaturze fletowej. Wielokrotnie nagradzana Medalami Wojska Polskiego za szczególne zasługi artystyczne, szeroką działalność koncertową i promocję kultury. Jako wieloletni pracownik Wojska Polskiego została wyróżniona Brązowym Medalem “Za Zasługi dla Obronności Kraju” oraz Brązowym i Srebrnym Medalem “Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny” wydane przez Ministra Obrony Narodowej. Regularnie uświetnia swoją działalnością muzyczną największe uroczystości państwowe, rządowe i okolicznościowe. W trakcie dotychczasowej kariery artystycznej dokonała szeregu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej (m.in. ścieżki do filmów dokumentalnych).
Flecistka dysponuje szerokim repertuarem solowym i kameralnym. Stale poszerza go o nowe, oryginalne pozycje. Dzięki temu w dorobku scenicznym artystki uwidaczniają się utwory nie tylko o nurcie czysto klasycznym, ale także muzyka jazzowa oraz eksperymentalizm w improwizacji rozrywkowej.
dr Wiktor Brzuchacz – organy
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku dostał się do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011 r.), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018 r.).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym posiada występy na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech a w 2016 roku został zaproszony na solowe tournée po Rosji. Po powrocie ze Studiów we Francji zorganizował kilkadziesiąt koncertów muzyki klasycznej. Był Dyrektorem Artystycznym koncertów w ramach koncertów „Spotkania z Muzyką w Pałacu w Chrzęsnem”, „Spotkania z Muzyką u Franciszkanów” i koncertów okolicznościowych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej “Kamedulskie Wigry”. Od 2010 roku zorganizował ponad 50 koncertów muzyki klasycznej.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto artysta komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej. Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
Zipoli (1668-1726)
All’ Offertorio, Gavotta, Al Post Comunio
G.F.Haendel (1685-1759)
Sonata g-moll HWV 364
A.Vivaldi (1678-1741)
Koncert f-moll RV 297 – Largo
A.Vivaldi (1678-1741)
Koncert na skrzypce i organy F-dur RV 542 cz. 1 Allegro
G.Ph. Telemann (1681-1767)
Sonata triowa a-moll TWV 42:a1 Affetuoso
J.J. Quantz (1697-1773)
Klavierstimme nr 32 Adagio
C.Debussy (1862-1918)
Syrinx
R. Statkowski (1859-1925)
Dumka
S.Mercadante (1795-1870)
Rondo russo
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu
„Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.