Program 2021 Edycja jesienna
III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja jesienna
Stowarzyszenie JAX oraz Fundacja Wigry Pro zapraszają na III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” w odsłonie jesiennej. Oprócz koncertów, które rozbrzmiewać będą w XVII-wiecznym Klasztorze Pokamedulskim w Wigrach, organizatorzy zapraszają także na konferencję Organum Mundi: Od chorału po współczesność, która odbędzie się w dniach 11 – 14 listopada 2021 roku.
Orgnaum Mundi to cykl dziesięciu wykładów zgłębiających tematykę chorału gregoriańskiego, budownictwa organów, wykonawstwa oraz wybitych postaci świata organowego – Mariana Sawy czy kompozytorów warszawskich II połowy XX wieku. Wszystkie wykłady odbędą się w Sali konferencyjnej w Domu Królewskim na terenie Klasztoru Pokamedulskiego w Wigrach.
Nie zabraknie także koncertów z udziałem uznanych autorytetów polskiej organistyki. Wystąpi prof. Piotr Rojek z Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, dr Maria Erdman z Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie, a także dr Wiktor Brzuchacz z Akademii Katolickiej w Warszawie oraz Piotr Tabakiernik – kompozytor, kantor i organista. Program koncertów uwzględnia utwory od średniowiecza po muzykę XX wieku. Publiczność będzie mogła wysłuchać również kunsztownych improwizacji organowych, w których odnaleźć można znane melodie pochodzące z chorału gregoriańskiego czy pieśni liturgicznych. Zarówno podczas koncertów, jak i wykładów obecna będzie także polska literatura muzyczna.
Koncert - czwartek, 11.11.2021 roku, godz. 19:15
Piotr Tabakiernik – organy
Piotr Tabakiernik – gry organowej uczył się pod kierunkiem Marietty Kruzel-Sosnowskiej. Improwizacji wraz z kompozycją – najpierw pod kierunkiem Mariana Sawy, jeszcze w latach szkolnych, zaś w czasie studiów u Szábolcsa Esztényiego. Na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył kompozycję u Stanisława Moryto.
W zakresie Chorału gregoriańskiego wg metody Solesmes kształcił się pod okiem Bogny Bohdanowicz z Łódzkiej Szkoły Chorału, uczestnicząc ponadto w kursach chorałowych Sophie Laurent i Claude’a Pateau ze Szkoły Św. Grzegorza w Le Mans oraz u O. Jeana de Richemont OSB z Opactwa Notre-Dame w Triors – w zakresie akompaniamentu gregoriańskiego.
Działa jako kompozytor – starając się poszukiwać piękna w różnych stylach i gatunkach, często przekraczających granice samej muzyki, jak w napisanym do własnego tekstu teatrze muzycznym lemelki wg Stanisława Lema czy słuchowisku z muzyką współczesną internus wg Zapisków więziennych bł. Prymasa Wyszyńskiego. Jednocześnie pełni posługę kantora i organisty w Duszpasterstwie Tradycji Katolickiej w Kościele Środowisk Twórczych w Warszawie, gdzie prowadzi także scholę żeńską Laudem gloriæ. Obie sfery działalności łączy w pracy pedagogicznej, ucząc w jednej z warszawskich szkół muzycznych Chorału gregoriańskiego i współczesnych technik kompozytorskich oraz prowadząc scholę gregoriańską i polifoniczną, dla której – z nieukrywaną radością – komponuje utwory wykorzystywane potem w czasie liturgii.
Chorał gregoriański i improwizacje
Koncert - piątek, 12.11.2021 roku, godz. 19:15
Maria Erdman – organy
Maria Erdman – organistka i teoretyk muzyki. Ukończyła Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie na dwóch wydziałach – Teorii Muzyki i Organów w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia podyplomowe w Conservatorium van Amsterdam pod kierunkiem prof. Menno van Delfta (klawikord) i prof. Pietera van Dijka (organy). Występuje z koncertami na festiwalach muzycznych w Polsce i za granicą, jako solistka i kameralistka. Działalność muzyka-wykonawcy łączy z pracą badawczą, dotyczącą źródeł repertuaru polskiego, podejmując w publikacjach zagadnienia zarówno proweniencji repertuaru, jak i wykonawstwa muzyki dawnej. W roku 2019 obroniła pracę doktorską Szesnastowieczna praktyka wykonawcza i jej związki z techniką kompozytorską na przykładzie intawolacji świeckich utworów wokalnych w polskich tabulaturach klawiszowych. Zajmuje się promocją klawikordu i repertuaru na klawikord w audycjach telewizyjnych i radiowych. Posiada w dorobku nagrania płytowe – w roku 2006 zarejestrowała pierwsze w Polsce nagranie na klawikordzie, zrealizowane w wydawnictwie „Acte Préalable” i zawierające „Arie z różnych Autorów zebranych z kancjonału S.S. Klarysek w Starym Sączu z 1768 roku. W 2012 nagrała organowe utwory Feliksa Nowowiejskiego na organach Katedry w Olsztynie na płycie opublikowanej z książką „Warmia. Krajobraz pojednania”. Jej improwizacje na klawikordzie zarejestrowano też na płycie „Pieśni do Świętych Pańskich”. Powiązania muzyki tradycyjnej z muzyką dawną skłaniają artystkę do współpracy z muzykami specjalizującymi się w repertuarze ludowym – miedzy innym z Adamem Strugiem, z którego zespołem „Monodia polska” artystka realizuje projekt wykonania „Melodii na Psałterz” Mikołaja Gomółki w unikalnej obsadzie tradycyjnego śpiewu z akompaniamentem organowym. Maria Erdman wykłada grę na klawikordzie w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie oraz w Akademii im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Prowadzi klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Współpracuje z Krajowym Funduszem na Rzecz Dzieci. Jest wykładowcą Letnich Kursów Metodycznych Muzyki Dawnej w Warszawie.
Koncert - sobota, 13.11.2021 roku, godz. 19:15
Piotr Rojek – organy
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej oraz Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy.
Improwizacje organowe na tematy zadane przez publiczność
Koncert - niedziela, 14.11.2021 roku, godz. 13:00
Wiktor Brzuchacz – organy
dr Wiktor Brzuchacz – organy
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku dostał się do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011 r.), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018 r.).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym posiada występy na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech a w 2016 roku został zaproszony na solowe tournée po Rosji. Po powrocie ze Studiów we Francji zorganizował kilkadziesiąt koncertów muzyki klasycznej. Był Dyrektorem Artystycznym koncertów w ramach koncertów „Spotkania z Muzyką w Pałacu w Chrzęsnem”, „Spotkania z Muzyką u Franciszkanów” i koncertów okolicznościowych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej “Kamedulskie Wigry”. Od 2010 roku zorganizował ponad 50 koncertów muzyki klasycznej.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto artysta komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej. Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
D.Buxtehude (1637-1707) – Preludium g-moll BuxWV 148
N.Bruhns (1665-1697) – Preludium e-moll
N.Bruhns (1665-1697) – Christ lag in Todesbanden
J.S.Bach (1685-1750) – Koncert D-dur BWV 972 / A.Vivaldi Koncert D-dur RV 230
G.Bélier (1863-1938) – Toccata d-moll
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca