Program 2021
III Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja 2021
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w Wigrach
Niedziela, 25 lipca 2021 r.
godz. 13:00
godz. 13:00
Piotr Rojek – organy
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej oraz Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
– Toccata i Fuga d-moll BWV 565
– Ich ruf zu dir, Herr Jesu Christ BWV 639
– O Mensch, bewein dein Sünde gross BWV 622
– Wenn wir in höchsten Nöten sein BWV 641
Leon Boëllmann (1862-1897)
– Suita gotycka
I. Introdukcja
II. Menuet gotycki
III. Modlitwa
IV. Toccata
Piotr Rojek (1975)
– Improwizacje
Niedziela, 1 sierpnia 2021 r.
godz. 13:00
godz. 13:00
Paweł Gruba – bazuna koncertowa
Gedymin Grubba – organy
Paweł Gruba – bazuna koncertowa
Naukę gry na trąbce rozpoczął w 1987r. w Przykościelnej Orkiestrze Dętej w Żukowie. Od kwietnia 1989r. gra w kapeli w Kaszubskim Zespole Pieśni i Tańca Sierakowice. Koncertuje z tym zespołem w całej Europie i również w Azji. W trakcie służby wojskowej w 1994-95 r. grał w Reprezentacyjnej Orkiestrze Marynarki Wojennej w Gdyni. W 1995r. rozpoczął naukę gry w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Gdańsku w klasie trąbki mgr Grzegorza Karłowicza. Od 2000r. do 2005 kontynuował naukę gry na trąbce na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie trąbki ad. Szymona Pawłowskiego. Gra nie tylko na trąbce ale też na ludowym instrumencie BAZUNA, gdzie 07. sierpnia 2005 na Międzynarodowym Festiwalu Gry na Instrumentach Unikatowych i Byle Czym w Starogardzie Gdańskim zdobył nagrodę Starosty Powiatu Starogardzkiego. A w Kazimierzu Dolnym 27.06.2006 na 40. FESTIWALU KAPEL I ŚPIEWAKÓW LUDOWYCH w kategorii Solistów Instrumentalistów na Bazunie zdobył II nagrodę. W 2007 roku na 41 Sabałowych Bajaniach w Bukowinie Tatrzańskiej w kategorii instrumentalistów na Bazunie zdobył pierwsze miejsce. Jesienią 2019 roku zajął drugie miejsce na 39. Konkursie Gry na Instrumentach Pasterskich w Ciechanowcu. Od 2000 roku jest organistą w parafii Miłosierdzia Bożego w Żukowie. Obecnie jest Kapelmistrzem i nauczycielem gry na instrumentach dętych w Gminnej Orkiestrze Dętej Żukowo. Jest autorem i wykonawcą od podstaw pierwszej na świecie BAZUNY KONCERTOWEJ. Jest to połączenie ludowej Bazuny z Trąbką Barokową gdzie nie było wentyli jak we współczesnej trąbce, tylko pięć otworów zatykanych palcami. Bazuna Koncertowa ma 8 otworów i można na niej grać w różnych tonacjach. Podstawowy stój to G. W 2017 roku napisał muzykę do filmu ’’Wesele’’ Bernarda Sychty jak i wykonał ją na bazunie i innych instrumentach. 24 Maja 2017r. została nagrana autorska płyta CD z Gedyminem Grubbą w Katedrze Pelplińskiej – Bazuna Independent – Suita Koncertowa na Bazunę i Organy.
Uhonorowany w 2019 roku przez Prezydenta RP „KRZYŻEM ZASŁUGI” za międzynarodową działalność kulturalną na rzecz Polski. Odznaczony w 2017 roku przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Odznaką Honorową „ZASŁUŻONY DLA KULTURY POLSKIEJ”, a w 2020 (styczeń) odznaczeniem kościelnym „PRO ECCLESIA ET POPULO” organista, kompozytor, dyrygent. Jest jednym z najaktywniej koncertujących polskich organistów. Regularnie koncertuje na wszystkich kontynentach. Rocznie wykonuje ok. 100 koncertów na całym świecie! Do tej pory już pięciokrotnie okrążył kulę ziemską z licznymi trasami koncertowymi po całej Europie (wielokrotnie), Ameryce Północnej (sześciokrotnie, w tym aż 25 Stanów USA), Ameryce Południowej, Afryce Południowej, Azji (trzykrotnie), Australii (czterokrotnie) i Oceanii (trzykrotnie).
W przyszłym roku (2021) obchodził będzie 25-lecie pracy artystycznej. Do tej pory wykonał ponad 2.000 recitali. W swoim dorobku posiada 20 pozycji płytowych, zrealizowanych również za granicą, w tym także płyty DVD oraz wielopłytowe albumy. Posiada także nagrania radiowe i telewizyjne na całym świecie. Prowadzi również regularnie kursy mistrzowskie interpretacji muzyki organowej na całym świecie. Zasiada w jury konkursów organowych. W 1999 zainicjował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie, którego do dziś jest Dyrektorem. To jedna z największych obecnie imprez kulturalnych tego typu w Polsce i Europie, skupiająca artystów i słuchaczy z całego świata. Do tej pory Festiwal w ramach ok. 600 koncertów odbył się w ponad 70 miejscach na terenie 11 Diecezji w 6 województwach z udziałem ponad 1.500 wykonawców! Od 2003 Prezes Zarządu Fundacji Promocji Sztuki im. Gabriela Fauré, z którą organizuje ok. 50 koncertów rocznie w całej Polsce i poza jej granicami. Gedymin Grubba jest powoływany także w charakterze konsultanta oraz opiniuje i nadzoruje nowe instrumenty organowe, różnego zakresu renowacje i rekonstrukcje organów w kraju i za granicą.
Prezentacja bazuny koncertowej
Improwizacja – Suita koncertowa na bazunę koncertową i organy
Niedziela, 8 sierpnia 2021 r.
godz. 13:00
godz. 13:00
Róża Lorenc (Warszawa) – skrzypce
Wiktor Brzuchacz (Legionowo) – organy
Róża Lorenc – skrzypce
Róża Lorenc jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (2018 r.). Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Warszawska Jesień, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled, Contemporary Music Festival ,,New Waves” oraz La Folle Journee. Artystka jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, z których najważniejsze to Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, który został zakończony koncertem najlepszych uczestników w Musikverein w Wiedniu. W latach 2014-2015 jako członek orkiestry dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX (tytuły albumów: Bach/Haydn/Beethoven DUX 1236, Contepmorary Music from Gdańsk DUX 1257, Andrzej Panufnik Concertos DUX 1176). Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności na rzecz upowszechniania polskiej literatury muzycznej.
dr Wiktor Brzuchacz – organy
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku dostał się do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011 r.), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018 r.).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym posiada występy na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech a w 2016 roku został zaproszony na solowe tournée po Rosji. Po powrocie ze Studiów we Francji zorganizował kilkadziesiąt koncertów muzyki klasycznej. Był Dyrektorem Artystycznym koncertów w ramach koncertów „Spotkania z Muzyką w Pałacu w Chrzęsnem”, „Spotkania z Muzyką u Franciszkanów” i koncertów okolicznościowych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej “Kamedulskie Wigry”. Od 2010 roku zorganizował ponad 50 koncertów muzyki klasycznej.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto artysta komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej. Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
V.Lübeck (1654-1740) – Preludium i fuga d-moll
W.Żeleński (1837-1921) – Preludium organowe na temat Święty Boże
F.Nowowiejski (1877-1946) – Hymn “Króluj nam Chryste” Op. 22 N.1
M.K.Ogiński (1765-1833) – Polonez “Pożegnanie Ojczyzny”
V.Herbert (1859-1924) – Canzonetta
W.Brzuchacz (1986) – Improwizacje na temat sekwencji gregoriańskiej “Dies irae”
C.Saint-Saëns (1835-1921) – Danse macabre op.40
Niedziela, 22 sierpnia 2021 r.
godz. 13:00
godz. 13:00
Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy / obój da caccia
Dariusz Hajdukiewicz – organy skrzyniowe / organy
Dariusz Hajdukiewicz – organy / organy skrzyniowe
absolwent PSM II st. w Białymstoku, Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina
w Warszawie – Filia w Białymstoku (dyplomy z wyróżnieniem) oraz Mistrzowskich Studiów Podyplomowych na Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Juliana Gembalskiego z zakresu muzyki dawnej. Uczestniczył w międzynarodowych kursach interpretacji u prof. G. Boveta (CH), prof. H. Wulfa (D), prof. Ul. Spang – Hanssena (DK), prof. J. Gembalskiego oraz prof. M. Dyżewskiego. Specjalizuje się w problematyce interpretacyjnej twórczości D. Buxtehudego i kompozytorów XVII – wiecznej północnoniemieckiej szkoły organowej oraz w realizacji basso continuo w dziełach oratoryjnych mistrzów
baroku a także w realizacji akompaniamentu do chorału gregoriańskiego i oprawy muzycznej Mszy św. rytu trydenckiego. W swoim wszechstronnym repertuarze posiada utwory od muzyki dawnej poprzez literaturę organową baroku, romantyzmu i kompozytorów współczesnych. Na swoich koncertach promuje również twórczość organową Mariana Sawy. Jest autorem wielu autorskich projektów, obok twórczości kompozytorów znanych i popularnych często sięga po niekonwencjonalny, trudno dostępny i nieznany repertuar. Ma na swoim koncie polskie i europejskie prawykonania utworów Zbigniewa Popielskiego,
Zbigniewa Nowackiego oraz Mariana Sawy. Posiada wyjątkową umiejętność perfekcyjnej gry a’vista. Wielokrotnie nagrywał dla Polskiego Radia Białystok i TVP Białystok. Aktywnie koncertuje na renomowanych festiwalach w Polsce (ponad 120 miast), Niemczech, Danii, na Wyspach Alandzkich, Białorusi, Litwie oraz w Rosji. Ma na swoim koncie 800 recitali solowych i koncertów kameralnych. Jest twórcą i od 2005 roku dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej im. ks. Wacława
Rabczyńskiego w Wasilkowie oraz Międzynarodowych Wieczorów Muzycznych u Św. Alberta w Mońkach (10 edycji). Przez siedem edycji był Jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Organistów im. Fr. Karpińskiego w Białymstoku. Od 2008 roku prowadzi orkiestrę instrumentów historycznych Baroque Collegium Musicum a od 2014 roku zespół muzyki dawnej Charbel Music Ensemble specjalizujący się w historycznym wykonawstwie muzyki sakralnej i liturgicznej. W 2012 roku Towarzystwo im. Mariana Sawy przyznało mu dyplom „Za szczególną promocję utworów organowych Mariana Sawy” oraz uhonorowało srebrnym medalem Towarzystwa. W swoim prywatnym instrumentarium posiada Truhenorgel – 3 – głosowe mechaniczne organy skrzyniowe, wykonane na specjalne zamówienie przez Johannesa Kirchera z Heidelberg. Jest organistą Starego Kościoła Farnego Bazyliki Archikatedralnej w Białymstoku. W roku 2018
został zwycięzcą plebiscytu „Osobowość Roku 2017” w kategorii „Kultura” – Powiat białostocki.
Rafael Gabriel Przybyła – urodził się w Bielsku-Białej. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w PSM w Żywcu, następnie w klasie oboju w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bielsku-Białej. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie oboju prof. Jerzego Kotyczki oraz Teorię Muzyki na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Studia te ukończył w roku 1998 otrzymując Dyplom z oceną celującą. Czterokrotnie otrzymywał stypendium Dartington International Summer School i uczestniczył w wielu kursach muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem takich mistrzów oboju barokowego, jak: Paul Goodwin, Alfredo Bernardini, Bruce Haynes, Frank de Bruine czy Ku Ebbinge. W 1995 roku został także stypendystą Reichenberg Trust, która to fundacja partycypowała w kosztach niemieckiego oboju Paula Paulhahna z 1720. We wrześniu 1998r. rozpoczął specjalistyczne studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie w klasie oboju barokowego prof. Sophii McKenna. Studia te zwieńczyło otrzymanie Dyplomu Postgraduate Studies RAM. Jako pionier wykonawstwa muzyki dawnej przy użyciu historycznych obojów współpracował z wieloma zespołami w kraju i za granicą, będąc pierwszym oboistą takich zespołów, jak: Concerto Polacco, Harmonia Sacra, Arte dei Suonatori, Dolnośląska Orkiestra Barokowa czy Collegium Viridimontanum. W sezonie koncertowym 1999-2000 Rafael Gabriel Przybyła był pierwszym oboistą Orkiestry Barokowej Unii Europejskiej (EUBO) i uczestniczył w europejskich trasach koncertowych prowadzonych przez Roya Goodmana i Larsa Ulrika Mortensena. Współpracuje z czołowymi zespołami specjalizującymi się w nurcie wykonawczym z użyciem instrumentów historycznych. Grał z wieloma dyrygentami, m. in. z Philippe Herrweghe, Andrew Parrottem, Joshuą Rifkinem, Jean-Claude’m Malgoire’m, Zubinem Mehtą, Helmuthem Rillingiem, Markiem Strynclem. Od kwietnia 2005 roku jest oboistą zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej. Dokonał wielu nagrań (CD, Polskie Radio, BBC, Telewizja Polska, Telewizja POLONIA). Prowadzi klasę oboju barokowego w Akademii Muzycznej w Łodzi i ZSM im. Fr. Chopina w Warszawie (Bednarska). Rafael Gabriel Przybyła gra na kopii oboju Paula Paulhahna z 1720 roku, którą wykonał słynny budowniczy instrumentów Paul Hailperin.
Część I – EXORDIUM
Dariusz Hajdukiewicz – organy główne
Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Aria variata alla maniera italiana BWV 989
Część II – EXCURSIO
Rafael Gabriel Przybyła – obój barokowy, obój da caccia
Dariusz Hajdukiewicz – truhenorgel (organy skrzyniowe)
1. Włochy:
Girolamo Frescobaldi (1583-1643) – Fiori Musicali:
Preambulum g, Preambulum Primi toni, Preambulum tertii toni
Evaristo Felice dall’ Abaco (1675-1742) – Sonata II z Op. 1, cz. I Largo e cantabile
2. Holandia:
Gisbert Steenwick (c.1642-1679) – Serband
3. Niemcy:
Jan Sebastian Bach (1685 – 1750) – Aria „Gott hat alles wohlgemacht“ BWV 35 „Bóg uczynił wszystko
dobrze” (opr. na obój da caccia i org.)
4. Flandria (Belgia):
Mathias van den Gheyn (1721-1785) – Preludium in g
5. Anglia:
William Babel (1707 – 1795) – Sonata g-moll na obój i continuo, części: Allegro i Aria.Andante
6. Francja:
Michel Corette (1707 – 1795) – Noël provençal
7. Hiszpania:
Cristobald de Morales (1497-1553) – Motet „Vigilate et orate” (opr. na obój i organy)
8. Włochy:
Francesco Geminiani (1687-1762) – Sonata e-moll na obój i bassso continuo
częśći: I Adagio, II Allegro, III Largo, IV Vivace
Giovani Battista Pescetti (1704 – 1766) – Sonata terza
9. Chorwacja:
Franciszkanin Fortunat Pintarić (1798 – 1867) – Pastorale F-dur
10. Austria:
Georg Muffat (1653 – 1704) – Prelude in C
11. Czechy:
Josef Ferdinand Norbert Seger (1716 – 1782) – Fuga de temporis natalis
Frantisek Benda (1709-1786) – Sonata B-dur na obój i continuo, cz. I Adagio
12. Polska:
„Album Sapieżyńskie” – wileńska tabulatura organowa z XVII wieku:
Anonim – Utwór bez tytułu
Na zakończenie:
Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Sonata D – dur na obój i continuo QV 1:Anh.15a
cz. I Adagio i cz. II Allegro
Sobota, 18 września 2021 r.
godz. 19:00
godz. 19:00
Orkiestra Koncertowa Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego
1. Bogurodzica
2. St. Moniuszko (1819-1872) – Kozak
3. St. Moniuszko (1819-1872) – Aria Jontka
4. St. Moniuszko (1819-1872) – Piosnka Bronki
5. H. Wieniawski (1835-1880) – Kujawiak
6. St. Moniuszko (1819-1872) – Krakowiaczek
7. I. Albeniz (1860-1909) – Asturia
8. St. Moniuszko (1819-1872) – Dumka Zuzi
9. St. Moniuszko (1819-1872) – Stary kapral
10. K. Kurpiński (1785-1857) – Wielka Symfonia Bitwę Wyobrażająca