Program 2024
VI Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja 2024
Niedziela, 7 lipca 2024 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Marek Stefański – organy
Milena Sołtys-Walosik – sopran
Milena Sołtys-Walosik – sopran. Dysponuje pięknym lirycznym sopranem, w wielu odcieniach barw i dynamiki głosu. Pochodzi z serca Pienin, z Krościenka nad Dunajcem. Laureatka II miejsca w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka w 2021 r. Zdobywczyni tytułu Talentu Małopolski w 2010 r. W latach 2014-2016 Artystka Chóru Opery Krakowskiej. Obecnie jako solistka, z jednakową swobodą porusza się w różnych gatunkach muzyki, począwszy od opery, przez muzykę oratoryjną, kantatową, repertuar pieśniarski, aż po piosenki musicalowe oraz formy estradowe. Występuje podczas licznych festiwali muzycznych, prezentując zarówno dzieła kanonu oratoryjnego, jak też kompozycje mniej znane, zwłaszcza twórców polskich.
Marek Stefański – organy.
Marek Stefański – wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzycznych.
W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Grą organową uświetniał tam znaczące dla Krakowa wydarzenia miejskie i kościelne. Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku. W roku 2013, na podstawie rozprawy naukowej oraz monografii płytowej poświęconych muzyce organowej kompozytorów krakowskich II połowy XX wieku, uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora habilitowanego. Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany był na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów. Jest zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne. Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również
nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych DUX, Musicon, Ars Sonora, Fanfara oraz Art Bene. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. W latach 2010/2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów prezentował na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia. W maju 2016, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Podkarpackiego Festiwalu Organowego oraz Wiosennych Dni z Muzyką Organową w bazylice Jezuitów w Krakowie, pomysłodawcą i współautorem cyklu rozmów „Ukryte sacrum” prezentowanego na antenie Radia Kraków od września 2017 roku. Od 2017 sprawuje funkcję Wiceprezesa Zarządu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE ( www.arsproarte.pl ). W 2019 roku nakładem Wydawnictwa PETRUS ukazała się książka „Organy na krańcach świata – Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim”, która została uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca. Jest twórcą powieści biograficznej „Dziedzictwo”, o prof. Bronisławie Rutkowskim – twórcy polskiej szkoły organowej.
Tabulatura Jana z Lublina (XVI w.) – Preambulum in F
4 Pastorelle: Colenda, Accede nuntia, Cantio polonica, Rex
M.J. Żebrowski (1702-1770) – Suscepit Israel (z Magnificat)
J.S. Bach (1685-1750) – Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
– Meine Seele erhebt den Herr’n BWV 648
– Meine Seele erhebt den Herr’n BWV 10
– Heut triumphiert Gottes Sohn BWV 630b
J.S. Bach – Bist Du bei mir BWV 508
– Sei gegruesset, Jesu guetig BWV 499
W.A. Mozart (1756-1791) – Ave verum KV 618
Anonim polski (XIX w.) – Matko Niebieskiego Pana
J.G. Walter (1684-1748) – Partita chorałowa “Vater unser im Himmelreich “
Niedziela, 28 lipca 2024 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Magdalena Maniewska – sopran
Zbigniew Gach – organy
Absolwentka Uniwersytetu
Muzycznego Fryderyka Chopina
w Warszawie w klasie prof. Bożeny Betley.
Studiowała również na Universität für Musik
und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie
prof. Edith Lienbacher (w ramach programu
Erasmus). Wcześniej ukończyła z wyróżnieniem ZSM IIo im. S. Moniuszki w Łodzi w klasie fortepianu. Laureatka XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. J. Kiepury w kategorii „Najlepszy debiut”.
W 2017 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną, gdzie kreowała partie Phenice w Armidzie J. B. Lully’ego, Ali w Tangu M. Dobrzyńskiego, Clomiri w Imeneo G. F. Händla oraz Servilii w La Clemenza di Tito, Blondy w Uprowadzeniu z Seraju i Papageny w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyróżniona w konkursie ArtNoble 2015 na najlepsze dyplomy polskich uczelni artystycznych. Jest także laureatką konkursów wokalnych, m. in. XVI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu, II Międzynarodowego Konkursu „Vox Artis” w Sibiu, I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. G. Perottiego w Ueckermünde oraz IV Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. K. Jamroz w Kielcach (Grand Prix). W wieku 14 lat zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi w partii Julii w operze dla dzieci Mały Kominiarczyk B. Brittena. W 2012 roku wystąpiła na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie w roli Tytanii w studenckiej realizacji opery Sen nocy letniej tego samego kompozytora. W 2015 roku zaśpiewała tytułową partię w koncertowej wersji opery Rodelinda G. F. Händla. W 2016 roku wzięła udział w prawykonaniu mikroopery dla dzieci Milcząca rybka J. Siwińskiego i M. Kołcz w ramach 59. MFMW Warszawska Jesień. Wykonywała również partie solowe w dziełach oratoryjno-kantatowych, takich jak II Symfonia Lobgesang F. Mendelssohna, Msza c-moll W. A. Mozarta czy Magnificat J. Ruttera.
Zbigniew Gach – organy. Z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka
Chopina w Warszawie oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował m.in. w Niemczech, Czechach oraz we Włoszech. Nakładem wydawnictwa Ars Sonora w 2017 roku ukazała się pierwsza płyta artysty Gach plays Bach. Od stycznia 2018 roku
pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury Gminy Redzikowo oraz
sprawuje kierownictwo artystyczne Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie. Jest laureatem stypendium artystycznego Marszałka Województwa Pomorskiego
oraz Prezydenta Miasta Słupska.
A. M. y Coll – Danza del “Acha”
F. Durante – Preghiera (Vergin Tutto Amor)
J.S.Bach – Koncert a-moll BWV 593 wg Antonio Vivaldiego
cz. I Allegro
J.S.Bach – aria Quia respexit z Magnificat BWV 243
A. Stradella – Pieta, Signore
C. Saint-Saëns – Ave Maria
F. Mendelssohn-Bartholdy – Sonata A-Dur, Op. 65, nr 3, MWV W58
cz. I Con moto maestoso
Sobota, 10 sierpnia 2024 roku, godz. 19:15
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Róża Lorenc – skrzypce
Wiktor Brzuchacz – organy
Róża Lorenc – skrzypce
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Występowała na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą m.in. Warszawska Jesień, Chopin i jego Europa, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled oraz La Folle Journee. Koncertowała m.in. we Włoszech, Niemczech, Austrii, Danii czy Słowenii oraz dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni DUX. Uczestniczka prestiżowych kursów mistrzowskich – Summer Music Academy Hundisburg Castle w Niemczech oraz International Music Forum Trenta pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej. Wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska. Animatorka życia kulturalnego, pomysłodawczyni m.in. cyklu koncertów „Spotkaj się z muzyką”. Gra na skrzypcach wykonanych w 1817 roku przez Pietro Barbieriego, mistrza włoskiej szkoły lutniczej.
Wiktor Brzuchacz – organy
Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji. Improwizacji, harmonii i kompozycji uczył się również u prof. Mariana Sawy. Jest laureatem „Złotego Lauru Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Koncertował m.in. w Niemczech, Holandii, Francji i Rosji. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jest dyrektorem artystycznym m.in. Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry” oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”. Od 2021 roku prowadzi klasę organów w Akademii Katolickiej „Collegium Joanneum” w Warszawie. Dzięki jego inicjatywie i staraniom odrestaurowano zabytkowe, 50-głosowe organy Sauera w Kościele pw. św. Stanisława Biskupa Męczennika w Sarnakach oraz zakupiono 30-głosowe organy o brzmieniu barokowym w pokamedulskim klasztorze w Wigrach. Artysta w wolnych chwilach komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej.
Róża Lorenc i Wiktor Brzuchacz aktywnie koncertują jako duet. Posiadają szeroki wachlarz solowej i kameralnej literatury muzycznej, w tym autorskie aranżacje utworów na skrzypce i organy. Obok działalności artystycznej, realizują również własne projekty kulturalne. Prowadzą Stowarzyszenie JAX, którego misją jest pokazywanie współczesnym odbiorcom, że muzyka klasyczna może być atrakcyjna i zrozumiała dla wszystkich słuchaczy.
J. S. Bach (1685-1750) – Jesus bleibet meine Freude BWV 147
A. Vivaldi (1678-1741) – Vedrò con mio diletto
J.S. Bach (1685-1750) – Koncert D-dur BWV 972, cz. I Allegro, II. Andante, III. Allegro
V. Herbert (1859-1924) – Canzonetta
G. Fauré (1845-1924) – Berceuse op.16
C. Saint-Saëns (1835-1921) – Havaneise op.83 (oprac. R.Lorenc/W.Brzuchacz)
C. Balbastre (1724-1799) – Allegro
P. Sarasate (1844-1908) – Playera
E. Lalo (1823-1892) – Intermezzo (oprac. R.Lorenc/W.Brzuchacz)
Niedziela, 11 sierpnia 2024 roku, godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Ryszard Żołędziewski – saksofon
Piotr Rojek – organy
Ryszard Żołędziewski – saksofonista, pedagog, aranżer, kompozytor i juror konkursów muzycznych w Europie i Azji. Studia w zakresie gry na saksofonie klasycznym odbył w Konservatorium für Musik und Theater Bern-Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii. Kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych saksofonistów jak Christian Roellinger (Francja), John-Edward Kelly (USA), Iwan Roth i Marcus Weiss (Szwajcaria). Uczestniczył również w Jazz Master Class prowadzonych przez Jerry’ego Bergonzi (USA). Artyzm kompozytorski muzyki współczesnej studiował pod kierunkiem Henriego Pousseura (Belgia) oraz Ursa Petera Schneidera (Szwajcaria).
Z recitalami saksofonowymi, bądź jako kameralista, występował w ponad 300 koncertach w ramach międzynarodowych festiwali muzycznych w większości krajów Europy, w Gruzji, Izraelu, Kanadzie, Kazachstanie, Rosji i USA. Jako solista koncertował z orkiestrami w Austrii (Wiedeń), Belgii (Antwerpia), Białorusi (Mińsk), Holandii (Amsterdam, Utrecht), Izraelu (Jerozolima, Tel Awiw-Herzliya), Kanadzie (Toronto), Kazachstanie (Ałmaty), Łotwie (Ryga, Daugavpils, Lipawa), Polsce (Wrocław, Jelenia Góra, Opole, Gorzów Wielkopolski), Rosji (Jekaterynburg, Krasnojarsk) i Ukrainie (Kijów, Charków). Uczestniczył w nagraniach dla radia i telewizji, zrealizował nagrania 4 płyt CD oraz opublikował autorską monografię naukową w języku polskim i angielskim, 4 artykuły naukowe (w języku polskim, angielskim i rosyjskim), 6 podręczników edukacyjnych oraz 5 opracowań muzycznych. Ryszard Żołędziewski prowadzi klasy mistrzowskie oraz jest prelegentem wykładów naukowych w wyższych uczelniach muzycznych w Austrii (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien; Kunst-Universität Graz), Belgii (Koninklijk Conservatorium Antwerpen), Białorusi (Belarusian State Academy of Music in Minsk), Estonii (Estonian Academy of Music and Theatre in Tallin), Finlandii (Sibelius Ackademy – Uniarts Helsinki), Gruzji (V. Sarajishvili Tbilisi State Conservatoire), Hiszpanii (Real Conservatorio Superior de Musica de Madrid), Holandii (HKU Utrechts Conservatorium), Izraelu (Jerusalem Academy of Music and Dance), Kazachstanie (Kurmangazy Kazakh National Conservatory in Almaty), Litwie (Šiauliai Academy of Vilnius University), Łotwie (Jazeps Vitols Latvian Academy of Music in Riga; Daugavpils University), Niemczech (Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin; Universität der Künste Berlin), Polsce (Akademia Sztuki w Szczecinie; Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie; Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), Rosji (State Institute for Art of the Ministry of Culture of the Russian Federation in Moscow; I. Ivanov State Musical Pedagogical Institute in Moscow; Ural State Conservatory of Mussorgsky in Jekaterynburg), Słowacji (Akadémia umení in Banská Bystrica), Szwecji (Royal College of Music in Stockholm), Ukrainie (Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine in Kyiv; Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts; Borys Grinchenko Kyiv University; National Dragomanov University in Kyiv), USA (Sonoma State University) i Węgrzech (F. Liszt Academy of Music in Budapest) oraz jest wykładowcą letnich kursów muzycznych w Dusznikach Zdroju.
Na przestrzeni ponad 30 letniej działalności dydaktycznej wykształcił wielu znakomitych saksofonistów, muzyków, którzy wielokrotnie byli laureatami prestiżowych konkursów muzycznych w Europie i Azji. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Ryszard Żołędziewski prowadzi klasę saksofonu oraz pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu. Pełni również funkcję Przewodniczącego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków – Oddział we Wrocławiu oraz Dyrektora Artystycznego Europejskiego Forum Saksofonowego. Jest promotorem oraz recenzentem w postępowaniach doktorskich i habilitacyjnych, jak również członkiem licznych komisji doktorskich i habilitacyjnych.
Został nagradzany przez Ministerstwo Kultury Ukrainy, JM Rektora Narodowej Akademii Muzycznej im. P. I. Czajkowskiego w Kijowie, Narodowej Akademii Sztuki Ukrainy w Kijowie oraz JM Rektora Uniwersytetu Daugavpils na Łotwie za krzewienie kultury muzycznej na terytorium Ukrainy i Łotwy.
Za całokształt działalności artystycznej, naukowej i dydaktycznej postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.
Piotr Rojek – organy. Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.
Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.
Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich.
Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.
Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy, Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu oraz Medal Prezydenta Wrocławia Merito de Wratislavia – Zasłużony dla Wrocławia, za szczególne zasługi dla Miasta Wrocławia.
M.K. Ogiński (1765-1833) – Polonez a-moll
E. Grieg (1843-1907) – Peer Gynt Suite Nr. 1, op. 46
I. Poranek
II. Taniec Anitry
III. W grocie Króla Gór
Piotr Rojek (1975) – Improwizacje (organy solo)
B. Bartók (1881-1945) – 6 Tańców Rumuńskich
I. Bot tánc (Taniec kija)
II. Brâul (Taniec szalowy)
III. Topogó (Na miejscu)
IV. Bucsumí tánc (Taniec Bucsum)
V. Román polka (Rumuńska polka)
VI. Aprózó (Szybki taniec)
J. Brahms (1833-1897) – Ungarischer Tanz Nr. 5
V. Monti (1868-1922) – Cardas