Program 2022
IV Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja 2022
Niedziela, 3 lipca 2022 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Jakub Kotowicz – wibrafon
Józef Kotowicz – organy
Jakub Kotowicz – wibrafon
wibrafonista, kompozytor, pedagog, absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie wibrafonu i marimby profesora Bernarda Maseli. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów muzycznych (tj. Konkursu wibrafon owego i marimb owego w ramach festiwalu DRUM FEST, Międzynarodowego Konkursu Improwizacji Jazzowej w Katowicach, Baszta Jazz Festiwal, International Accordion Prize PIF w Castelfidardo [Włochy] i wielu innych), ma na swoim koncie liczne koncerty na polskich i zagranicznych scenach ( m.in trasę koncertową po Szwecji, trasę koncertową z zespołem XXANAXX, występy w ramach festiwali tj: Jazz Jamboree, OFF Camera oraz wielokrotne występy na deskach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach). Poza działalnością solową współtworzy takie projekty jak: Kuba Kotowicz Quartet, Symetrio, Barłomiej Łupiński Quartet, Gniewomir Tomczyk Quintet, H2J trio oraz zespół XXANAXX w projekcie Ciepło. Współpracował z takimi artystami jak: Baranovski, Atari Wu, Lukasyno, Karolina Czarnecka, Warszawska Orkiestra Sentymentalna, orkiestra Silesian Art Collective. Jest autorem wydanej przez norweskie wydawnictwo Norsk Musikforlag w roku 2019 swej pierwszej kompozycji na wibrafon solo pt. „Good Vibes” oraz cyklu 11 etiud na wibrafon wdzięki uzyskanemu stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.
Józef Kotowicz – organy
Białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomowe w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F.Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku. Bierze udział w licznych krajowych festiwalach organowych, a także za granicą: regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tornee koncertowe w USA. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim-1994. Ma w swoim dorobku nagranie pięciu płyt CD. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Pełnie funkcję kierownika artystycznego Katedralnych Koncertów Organowych, które odbywają się od 1996 roku w białostockiej bazylice katedralnej oraz koncertów organowych odbywających się na terenie województwa podlaskiego.
R. H. Roman (1694-1758)
Sinfonia di chiesa
J.S. Bach (1685-1750)
Sonata Skrzypcowa G-moll, BWV 1001, cz. Fuga
Opracowanie chorałowe ,,Nun komm der Heiden Heiland” BWV 659
Preludium i fuga G-dur BWV 541
Chorał „Jesus bleibet meine Freude” BWV 147
Partita no. 1 B-dur, BWV 825 Gigue
Ch.M.Widor (1844-1937)
Toccata F-dur z V Symfonii organowej
Claude Debussy (1862-1918)
Arabesque
Clair De Lune
Niedziela, 10 lipca 2022 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Milena Sołtys-Walosik – sopran
Marek Stefański – organy
Milena Sołtys-Walosik – sopran
Dysponuje pięknym lirycznym sopranem, w wielu odcieniach barw i dynamiki głosu. Pochodzi z serca Pienin, z Krościenka nad Dunajcem. Laureatka II miejsca w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka w 2021 r. Zdobywczyni tytułu Talentu Małopolski w 2010 r. W latach 2014-2016 Artystka Chóru Opery Krakowskiej. Obecnie jako solistka, z jednakową swobodą porusza się w różnych gatunkach muzyki, począwszy od opery, przez muzykę oratoryjną, kantatową, repertuar pieśniarski, aż po piosenki musicalowe oraz formy estradowe. Występuje podczas licznych festiwali muzycznych, prezentując zarówno dzieła kanonu oratoryjnego, jak też kompozycje mniej znane, zwłaszcza twórców polskich.
Marek Stefański – organy
Marek Stefański – wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziejaktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha,
otrzymując w 1994 dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzycznych.
W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Grą organową uświetniał tam znaczące dla Krakowa wydarzenia miejskie i kościelne. Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku. W roku 2013, na podstawie rozprawy naukowej oraz monografii płytowej poświęconych muzyce organowej kompozytorów krakowskich II połowy XX wieku, uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora habilitowanego. Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany był na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów. Jest zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne. Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również
nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych DUX, Musicon, Ars Sonora, Fanfara oraz Art Bene. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. W latach 2010/2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów prezentował na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia. W maju 2016, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Podkarpackiego Festiwalu Organowego oraz Wiosennych Dni z Muzyką Organową w bazylice Jezuitów w Krakowie, pomysłodawcą i współautorem cyklu rozmów „Ukryte sacrum” prezentowanego na antenie Radia Kraków od września 2017 roku. Od 2017 sprawuje funkcję Wiceprezesa Zarządu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE ( www.arsproarte.pl ). W 2019 roku nakładem Wydawnictwa PETRUS ukazała się książka „Organy na krańcach świata – Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim”, która została uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca. Jest twórcą powieści biograficznej „Dziedzictwo”, o prof. Bronisławie Rutkowskim – twórcy polskiej szkoły organowej.
F. d’Agincourt (1684-1758)
Suite: Plein jeu, Basse de trompette, Recit de Nazard, Tierce en taille, Dialogue des flutes, Fond d’orgue, Fugue, Grand jeux-Gigue
G. Faure (1845-1924)
Pie Jesu z Requiem op. 48
Adagietto op. 84 nr 4a
J.S. Bach (1685-1750)
Bist du bei mir BWV 508
“Vater unser im Himmelreich” BWV 245/5 (opr. M. Stefański)
L. Skoczylas (*1956)
Missa in honorem Sanctae Caeciliae: Kyrie, Sanctus-Benedictus, Agnus Dei
F. Nowowiejski (1977-1946)
Matko niebieskiego Pana
F. Liszt (1811-1886)
Psalm nr 124 z cyklu “Psalmów Króla Dawida” (opr. M. Stefański)
Niedziela, 24 lipca 2022 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Św. Piotra i Pawła w Suwałkach
Róża Lorenc (Warszawa) – skrzypce
Wiktor Brzuchacz (Warszawa) – organy
Róża Lorenc – skrzypce
Róża Lorenc jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (2018 r.). Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Warszawska Jesień, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled, Contemporary Music Festival ,,New Waves” oraz La Folle Journee. Artystka jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, z których najważniejsze to Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, który został zakończony koncertem najlepszych uczestników w Musikverein w Wiedniu. W latach 2014-2015 jako członek orkiestry dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX (tytuły albumów: Bach/Haydn/Beethoven DUX 1236, Contepmorary Music from Gdańsk DUX 1257, Andrzej Panufnik Concertos DUX 1176). Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności na rzecz upowszechniania polskiej literatury muzycznej.
dr Wiktor Brzuchacz – organy
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku dostał się do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011 r.), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018 r.).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym posiada występy na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech a w 2016 roku został zaproszony na solowe tournée po Rosji. Po powrocie ze Studiów we Francji zorganizował kilkadziesiąt koncertów muzyki klasycznej. Był Dyrektorem Artystycznym koncertów w ramach koncertów „Spotkania z Muzyką w Pałacu w Chrzęsnem”, „Spotkania z Muzyką u Franciszkanów” i koncertów okolicznościowych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej “Kamedulskie Wigry”. Od 2010 roku zorganizował ponad 50 koncertów muzyki klasycznej.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto artysta komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej. Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
J.S.Bach (1685-1750)
Jesus bleibet meine Freude BWV 147
J.S.Bach (1685-1750)
Gigue z II Suity angielskiej BWV 807
D.Buxtehude (1637-1707)
Ciacona c-moll BuxWV 159
A.Vivaldi (1678-1741)
edro con mio diletto
A.Vivaldi (1678-1741)
Koncert na skrzypce i organy F-dur RV 542
L.C.Daqin (1694-1772)
Kukułka
P.Sarasate (1844-1908)
Playera
C.Balbastre (1724-1799)
Koncert D-dur, Allegro
C. Saint-Saëns (1835-1921)
Danse macabre
I. Albéniz (1860-1909)
Asturias
Niedziela, 31 lipca 2022 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Zuzanna Bator – organy
Maciej Bator – organy
Zuzanna i Maciej Batorowie – małżeństwo organistów. Od 2011 roku związani ze Świdnicą, gdzie tworzą jedno z najbardziej zauważalnych centrów muzyki organowej w Polsce. Prowadzą Fundację Dobrej Muzyki, w której realizują swoją misję – uczenie lepszego rozumienia muzyki organowej. W ciągu 10 lat działalności Fundacji zorganizowali ponad 150 koncertów, zapraszając wybitnych artystów z całego świata. Para koncertuje w wielu krajach europejskich jako duet organowy wykonując autorskie transkrypcje organowe na 4 ręce. Rodzice Bernarda, Leonarda i Henryka.
Zuzanna Bator – koncertująca organistka, organizator życia kulturalnego. Jest absolwentką Liceum Muzycznego we Wrocławiu (klasa organów prof. Klemensa Kamińskiego), Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa organów prof. Juliana Gembalskiego) i Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie (klasa organów prof. Bernharda Haasa i klasa organów prof. Jona Laukvika). Ma na swoim koncie
nagrody na ogólnopolskich konkursach organowych. Koncertuje w wielu krajach europejskich jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. Od 2012 roku mieszka w Świdnicy, gdzie razem z mężem prowadzi Fundację Dobrej Muzyki. Jest dyrektorką artystyczną Fundacji, w tym Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga, Koncertów Ziemi Świdnickiej i cyklu Symfoniczne Organy Schlaga. Wraz z mężem nagrała dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. W roku 2019 zrealizowała dwa stypendia twórcze: Stypendium Ministra Kultury na cykl koncertów „Transkrypcje organowe dla dzieci w Kościele Pokoju w Świdnicy” oraz stypendium Prezydenta Świdnicy na cykl audycji dźwiękowych i filmów „Między Organami”. Jako koncertująca organistka szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku.
Maciej Bator, kantor Kościoła Pokoju w Świdnicy. Gry organowej uczył się w Polsce (absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego), Szwajcarii (rok studiów w Konserwatorium w Genewie – klasa organów prof. Vincent Thevenaz), Niemczech (Musikhochschule w Stuttgarcie – absolwent studiów podyplomowych w klasie organów Jona Laukvika) i Szwecji (liczne kursy mistrzowskie). W roku 2019 obronił tytuł Doktora Sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Regularnie koncertuje, promuje muzykę organową a także świdnicką firmę organmistrzowską “Schlag i Synowie”. Rozpowszechnia także ideę prywatnych koncertów organowych w nawiązaniu do dawnych tradycji miast kupieckich. Wspólnie z Żoną Zuzanną wykonuje duety organowe i transkrypcje, głównie utworów symfonicznych. W roku 2020 zrealizował wirtualne stypendium Ministra Kultury w ramach programu „Kultura w Sieci”. Założył pierwszą w Polsce Szkołę Organów Online (szkolaorganow.pl).
Edvard Hagerup Grieg (1843-1907)
Suita I (op. 46) transkrypcja — Harvey Bartlett Gaul
1. Morgenstemning,
2. Åses død
3. Anitras dans,
4. Dovregubbens hall.
Léon Boëllmann (1862-1897)
– Marche religieuse
Tabulatura Jana z Lublina (XVI w.)
– Hayducki
Anthoni van Noordt (1619-1675)
Vers 2 (Psalm 24)
Louis-Claude Daquin (1694-1772)
Noël Étranger
Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Fantasia et Fuga in g, BWV 542
Heinrich Scheidemann (1595–1663)
Jesu, du wolltest uns weisen
Pietro Yon (1886–1943)
Humoresque
Sigfrid Karg-Elert (1877–1933)
Marche Triumphale – Dziękujmy Bogu!
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
„Bajka”
Sobota, 22 października 2022 roku,
godz. 19:30
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Rikke Kursch (Dania) – organy
Rikke M.S. Kursch. Born 1963 in Odense. Danish organist and choirconductor. Master in organ and choir from “Det jyske musikkonservatorium” in Århus 1990. Class og Frode Steengaard, John Frandsen (composer and organist) and Søren Birch. Extended choirstudies in Musikhögskolan Gøteborg, Sweden with Gunnar Eriksson, and in "Jysk Musikkonservatorium" with Jim Daus Hjernøe. 1995-2015 musicdirector (Churchorganist, Choirconductor, Concertorganicer and Concertorganist) in Church of our Lady in Aalborg, 2 CDs recorded with the chamberchoir 2004 and the Boys and Mens Choir 2009 from the church. Performances of Masses and oratorios with the churchchoirs. (Bach Christmasoratorium and other Kantatas, Händel Messiah) From 2015 Musicdirector in Skagen Church. Concerts as soloorganist and choirdirector in Skandinavia, Poland and USA. Member of the board of Skandinavias largest classical music festival Vendsyssel Festival. 2019 conducted several performances of Menottis opera “Amahl and the night visitors”. 2021 conducted Carl Nielsen “Spring on Fuenen” and Lars Erik Larssons “A God in Disguise”.
Buxtehude (1637-1707)
Prelude in C- major BuxWV 137
Prelude in g-minor BuxWV 149
Franck (1822-1890)
Pastorale opus 19.
Mendelssohn (1809-1847)
Sonata nr. 2 in c-minor
- Grave
- Adagio
- Allegro maestoso e vivace
- Fuga allegro moderato
Niels Wilhelm Gade (1817-1890)
Three Tonepieces opus 22
- Moderato in F-major
- Allegretto in C-major
- Allegro in a-minor
Niedziela, 23 października 2022 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Piotr Rojek – organy
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Czechach, Finlandii, Hiszpanii, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Wyspach Ålandzkich. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger
Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy oraz Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu.
F. Nowowiejski (1877-1946)
Wstęp do Chorału “Witaj Królowo”
St. Moniuszko (1819-1872)
Dwa Preludia na organy solo
F. Nowowiejski (1877-1946)
Dumka op. 31 nr 1
M. Surzyński (1866-1924)
Improwizacje nt. Polskiej Pieśni Kościelnej „Święty Boże” op. 38
Piotr Rojek (*1975)
Improwizacje