Program 2023
V Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej "Kamedulskie Wigry" Edycja 2023
Niedziela, 8 lipca 2023 roku,
godz. 19:15
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Andrzej Bator – baryton
Radosław Kustra – organy
Andrzej Bator – baryton. Baryton Ameryki, Australii i Europy. Osobowość Roku w kulturze 2020 na Ziemi Lubuskiej, Zasłużony dla kultury Polskiej, odznaczony Medalem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w Klasie śpiewu operowego pod kierunkiem prof. Marii Kunińskiej-Opackiej na wydziale wokalno-aktorskim. Debiutował w Operze Stamford City w USA (Don Giovanni W.A.Mozarta), wystąpił w Operze Amato w Nowym Jorku, Teatrze Paramont w Nowym Jorku, West Point Akademia Wojskowa im. Tadeusza Kościuszki. W Nowym Jorku śpiewał w Katedrze św. Patryka na 10 lecie pontyfikatu Papieża Jana Pawła ll w ONZ w Nowym Jorku, wykonał recital dla ambasadorów całego świata w 11 językach.
W Castel Gandolfo podczas audiencji w 1982 roku, Ojciec Święty Jan Paweł II powiedział Andrzejowi: “nie zmarnuj talentu, śpiewaj Bogu, Maryi i ludziom”.
Radosław Kustra – organy.
Radosław Kustra. Organista pochodzący z Radomia, a obecnie mieszkający od przeszło 7 lat w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów u prof. UMFC dra hab. Jarosława Wróblewskiego oraz dra Wojciecha Bednarskiego. Obecnie jest tytularnym organistą w Kościele Seminaryjnym w Warszawie. Można go usłyszeć podczas najważniejszych uroczystości Warszawskiego Seminarium Duchownego im. Jana Chrzciciela oraz Archidiecezji Warszawskiej. Od 2022 roku jest wykładowcą organów i akompaniamentu liturgicznego na Akademii Katolickiej w Warszawie.
W przeszłości uczestniczył w licznych kursach organowych prowadzonych m.in. przez Radosława Marca, Krzysztofa Urbaniaka, Petera Planyavskiego, Jan-Piet Knijffa, Karola Mossakowskiego, czy Wolfganga Seifena. Brał udział w wielu koncertach organowych i kameralnych w Warszawie, Bielsku-Białej, Legnicy, czy Radomiu.
Od 2017 roku w Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie zajmuje się organową oprawą muzyczną podczas różnych ważnych uroczystości religijnych. Gra na corocznych Mszach Dziękczynnych za Papieża Franciszka z udziałem Episkopatu Polski oraz na Mszach Świętych z udzieleniem święceń kapłańskich diakonów Warszawskich Seminariów Duchownych. We wrześniu 2021 roku grał na uroczystości Beatyfikacji Kardynała Stefana Wyszyńskiego i Matki Róży Czackiej. W marcu 2021 roku nagrał improwizowany koncert wielkopostny na zlecenie Wilanowskiego Ośrodka Kultury. Ostatnio miał zaszczyt grać w Wielki Czwartek podczas Mszy Krzyżma Świętego w Archikatedrze Warszawskiej. Wielokrotnie akompaniował występom chóralnym oraz solowym (chóry np. Tibi Domine, Cantores Minores, Chór Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawski Chór Papieski im. św. Jana Pawła II, oraz soliści, np. Dominika Zamara, Simone Liconti oraz inni).
Pasjonuje go improwizacja organowa, oraz gra liturgiczna. Chętnie gra organową muzykę barokową oraz romantyczną, a szczególnie utwory Jana Sebastiana Bacha, Louisa Vierna oraz Cesara Francka.
G. Verdi (1813-1901) Il lacerato spirito
G. Verdi (1813-1901) La Vergine degli Angeli
K. Ujejski (1823-1897) Chorał „Z dymem pożarów”
J.S. Bach (1685-1750) Preludium i fuga G – dur, BWV 541
G. Verdi (1813-1901) Aria Germonta
V. Bellini (1801-1835) Modlitwa
A. Bator (*1960) Pieśń do Matki Najświętszej
J.S. Bach (1685-1750) Sonata c-moll, II część Largo, BWV 526
E.Diaz (1837-1901) Pieśń „O, Boże Ty spraw cud”
L. Lefébure-Wély (1817-1869) Sortie Es-dur
G. Verdi (1813-1901) Modlitwa niewolników
Niedziela, 9 lipca 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Magdalena Maniewska – obój
Zbigniew Gach – organy
Magdalena Maniewska – obój. Absolwentka studiów magisterskich na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi (dyplom z wyróżnieniem), mistrzowskich studiów podyplomowych w klasie prof. Jerzego Kotyczki w Akademii Muzycznej w Krakowie, doktor sztuki. Uczestniczka wielu kursów prowadzonych przez polskich i zagranicznych profesorów. Założycielka zespołu kameralnego O’Bows Quartet. Sypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka województwa pomorskiego oraz prezydenta Gdańska. Od listopada 2015 r. pracuje na stanowisku I oboistki – solistki Opery Bałtyckiej w Gdańsku.
Zbigniew Gach – organy. Z wynikiem bardzo dobrym ukończył studia na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz studia w Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej. Jako solista i kameralista występował m.in. w Niemczech, Czechach oraz we Włoszech. Nakładem wydawnictwa Ars Sonora w 2017 roku ukazała się pierwsza płyta artysty Gach plays Bach. Od stycznia 2018 roku pracuje na stanowisku dyrektora Centrum Kultury Gminy Słupsk oraz sprawuje kierownictwo artystyczne Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Ustce, Łebie oraz Mariackich Koncertów Organowych w Darłowie. Jest laureatem stypendium artystycznego Marszałka Województwa Pomorskiego oraz Prezydenta Miasta Słupska.
J.S. Bach (1685-1750) Preludium i fuga C-Dur BWV 547
J.S. Bach (1685-1750) Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 645
G.B. Pergolesi (1710-1736) Koncert obojowy
cz. I – Largo
cz. II – Allegro
cz. III – Andantino
cz. IV – Allegro
W.A. Mozart (1756-1791) Andante F-dur KV 661
H. Darke (1788-1876) Six Miniatures
F. Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Preludium i fuga c-moll op. 37
Niedziela, 23 lipca 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Róża Lorenc (Warszawa) – skrzypce
Wiktor Brzuchacz (Warszawa) – organy
Róża Lorenc – skrzypce
Róża Lorenc jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (2018 r.). Występowała solo i w zespołach na czołowych festiwalach w Polsce i za granicą m.in.: Warszawska Jesień, Wiosna Młodych Kameralistów, Festival Bled, Contemporary Music Festival ,,New Waves” oraz La Folle Journee. Artystka jest laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Wielokrotnie uczestniczyła w kursach mistrzowskich, z których najważniejsze to Summer Music Academy Hundisburg Castle (Niemcy), a także International Music Forum Trenta (Słowenia) pod patronatem Filharmonii Wiedeńskiej, który został zakończony koncertem najlepszych uczestników w Musikverein w Wiedniu. W latach 2014-2015 jako członek orkiestry dokonała nagrań płytowych dla wytwórni DUX (tytuły albumów: Bach/Haydn/Beethoven DUX 1236, Contepmorary Music from Gdańsk DUX 1257, Andrzej Panufnik Concertos DUX 1176). Wielokrotnie otrzymywała Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację zagranicznych projektów artystycznych, a także za zasługi w aktywności na rzecz upowszechniania polskiej literatury muzycznej.
dr Wiktor Brzuchacz – organy
Od 6 roku życia gra na instrumentach klawiszowych. Uczył się improwizacji, harmonii i kompozycji u prof. Mariana Sawy. Uczestniczył w kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji w kraju i za granicą prowadzonych m.in. przez profesorów: José Enrique Ayarra Jarné (Hiszpania), Maija Lehtonen (Finlandia) oraz Pierra Pincemailla (Francja).
W 2006 roku zdobył „Złoty Laur Młodego Organisty” na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Organowym w Giżycku. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie organów pod kierunkiem prof. Bogusława Grabowskiego. W 2009 roku dostał się do Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye we Francji do klasy improwizacji prof. Pierra Pincemailla. Artysta nagrał kilka płyt CD z muzyką klasyczną m.in. „Z koncertu z okazji beatyfikacji Papieża Jana Pawła II” (2011 r.), „Najpiękniejsze kolędy i pastorałki” (2017 r.) oraz „Kamedulskie Wigry” (2018 r.).
Wiktor Brzuchacz w swoim dorobku artystycznym posiada występy na wielu prestiżowych Festiwalach Organowych w Polsce i za granicą. Koncertował we Francji, Holandii, w Niemczech a w 2016 roku został zaproszony na solowe tournée po Rosji. Był Dyrektorem Artystycznym koncertów w ramach koncertów „Spotkania z Muzyką w Pałacu w Chrzęsnem”, „Spotkania z Muzyką u Franciszkanów” i koncertów okolicznościowych. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej “Kamedulskie Wigry”. Od 2010 roku zorganizował ponad 200 koncertów muzyki klasycznej.
W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Ponadto artysta komponuje muzykę filmową, klasyczną oraz wybrane gatunki muzyki rozrywkowej. Należy do organizacji zajmujących się popularyzacją polskiej muzyki, animacją kultury i sztuki w kraju i za granicą.
M. A. Charpentier (1643-1704) Te Deum
A. Vivaldi (1678-1741) Cantabile
J.S. Bach (1685-1750) Gigue z II Suity angielskiej BWV 807
D. Buxtehude (1637-1707) Preludium g-moll BuxWV 148
A. Vivaldi (1678-1741) Koncert na skrzypce i organy d-moll RV 541
H.I.F. Biber (1644-1704) Passacaglia “Anioł stróż”
P. Sarasate (1844-1908) Playera
E. Lalo 1823-1892) Symfonia hiszpańska op. 31, Intermezzo
L. Boëllmann (1862-1897) Taccata z Suity gotyckiej op. 25
C. Saint-Saëns (1835-1921) Danse macabre
Niedziela, 30 lipca 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Zuzanna Bator – organy
Maciej Bator – organy
Zuzanna i Maciej Batorowie – małżeństwo organistów. Od 2011 roku związani ze Świdnicą, gdzie tworzą jedno z najbardziej zauważalnych centrów muzyki organowej w Polsce. Prowadzą Fundację Dobrej Muzyki, w której realizują swoją misję – uczenie lepszego rozumienia muzyki organowej. W ciągu 10 lat działalności Fundacji zorganizowali ponad 150 koncertów, zapraszając wybitnych artystów z całego świata. Para koncertuje w wielu krajach europejskich jako duet organowy wykonując autorskie transkrypcje organowe na 4 ręce. Rodzice Bernarda, Leonarda i Henryka.
Zuzanna Bator – koncertująca organistka, organizator życia kulturalnego. Jest absolwentką Liceum Muzycznego we Wrocławiu (klasa organów prof. Klemensa Kamińskiego), Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa organów prof. Juliana Gembalskiego) i Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie (klasa organów prof. Bernharda Haasa i klasa organów prof. Jona Laukvika). Ma na swoim koncie
nagrody na ogólnopolskich konkursach organowych. Koncertuje w wielu krajach europejskich jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. Od 2012 roku mieszka w Świdnicy, gdzie razem z mężem prowadzi Fundację Dobrej Muzyki. Jest dyrektorką artystyczną Fundacji, w tym Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga, Koncertów Ziemi Świdnickiej i cyklu Symfoniczne Organy Schlaga. Wraz z mężem nagrała dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. W roku 2019 zrealizowała dwa stypendia twórcze: Stypendium Ministra Kultury na cykl koncertów „Transkrypcje organowe dla dzieci w Kościele Pokoju w Świdnicy” oraz stypendium Prezydenta Świdnicy na cykl audycji dźwiękowych i filmów „Między Organami”. Jako koncertująca organistka szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku.
Maciej Bator, kantor Kościoła Pokoju w Świdnicy. Gry organowej uczył się w Polsce (absolwent Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego), Szwajcarii (rok studiów w Konserwatorium w Genewie – klasa organów prof. Vincent Thevenaz), Niemczech (Musikhochschule w Stuttgarcie – absolwent studiów podyplomowych w klasie organów Jona Laukvika) i Szwecji (liczne kursy mistrzowskie). W roku 2019 obronił tytuł Doktora Sztuki na Akademii Muzycznej w Krakowie. Regularnie koncertuje, promuje muzykę organową a także świdnicką firmę organmistrzowską “Schlag i Synowie”. Rozpowszechnia także ideę prywatnych koncertów organowych w nawiązaniu do dawnych tradycji miast kupieckich. Wspólnie z Żoną Zuzanną wykonuje duety organowe i transkrypcje, głównie utworów symfonicznych. W roku 2020 zrealizował wirtualne stypendium Ministra Kultury w ramach programu „Kultura w Sieci”. Założył pierwszą w Polsce Szkołę Organów Online (szkolaorganow.pl).
A.Hollins (1865 – 1942) Concert Ouverture c-moll
D. Buxtehude (1637-1707) Preludium g-moll BuxWV 163
G. F. Händel (1685-1759) Arrival of the queen of Sheba
J. Brahms (1833-1897) Preludium i fuga g-moll
J.S.Bach (1685-1750) „Der Tag, der ist so freudenreich”
J. Alain (1911-1940) Fantasia I
L.Vierne (1870 – 1937) Carillon de Westminster
Sobota, 5 sierpnia 2023 roku,
godz. 20:30
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Władysław Kosendiak – saksofon
Marcin Armański – organy
Władysław Kosendiak – saksofon. Utalentowany saksofonista młodego pokolenia. Ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Mieczysława Stachury. Współpracuje z Operą Wrocławską, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Filharmonią Sudecką w Wałbrzychu. Występuje z powodzeniem na różnych festiwalach takich, jak m.in. Warszawska Jesień, Forum Musicum, Wratislavia Cantans. Bierze czynny udział w życiu muzycznym Wrocławia i regionu, w tym m.in. w kameralnych spotkaniach i cyklu koncertów edukacyjnych. Jest założycielem zespołu saksofonistów Saxarte Quartet. Ponadto jest pedagogiem w PSM II st. we Wrocławiu i w ZSM w Wałbrzychu.
Marcin Armański – organy. Urodził się w Kielcach w 1983 roku. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem Ks. Zbigniewa Rogali, ukończył również Państwową Szkołę Muzyczną w Kielcach w klasie fortepianu. Kształcił się w Salezjańskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku w klasie Michała Olszewskiego. W 2007 roku uzyskał tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował w klasie profesora Juliana Gembalskiego i Zygmunta Antonika.
Od 2006 związany jest ze Świdnicą na Dolnym Śląsku, gdzie pełnił funkcję m.in. kantora Kościoła Pokoju. Działał równie jako muzyk kościelny przy parafii ewangelicko-reformowanej we Wrocławiu. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych i kompozytorskich. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla Radia i Telewizji ( w tym także dla telewizji amerykańskiej i japońskiej) W 2011 roku zagrał specjalny koncert podczas wizyty szwedzkiej pary królewskiej w Świdnicy. Jest organizatorem życia muzycznego na Dolnym Śląsku, od wielu lat prowadzi festiwale organowe m.in w Jeleniej Górze , Karpaczu, Kaczorowie, Świdnicy. W 2016 roku zainicjował projekt edukacyjny „Ogólnopolskie Warsztaty dla Organistów i Muzyków Kościelnych”, który funkcjonuje pod patronatem Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. Zajmuje się organmistrzostwem – rekonstrukcjami historycznych instrumentów klawiszowych.
G.B. Martini (1706-1784) Toccata C-dur
G. B. Riccio (?-ca.1621) Canzona prima
Anonim (Tabulatura organowa Jana z Lublina) Preambulum in d
G. B. Riccio (?-ca.1621) Canzona seconda
G. B. Riccio (?-ca.1621) Canzona terza
J. Pachelbel (1653-1706)
Canon D-dur
Ciaccona D-dur
J.S. Bach (1685-1750)
Toccata i fuga d-moll BWV 565
Jesus bleibet meine Freude BWV 147
Bist du bei mir
Concerto C-dur BWV 595
M. J. Żebrowski (1710-1780) Suscepit Israel
J. C. Kellner (1736-1803) Preludium pro organo pleno
Niedziela, 6 sierpnia 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP w Wigrach
Angelika Rzewuska – sopran
Mateusz Rzewuski – organy
Angelika Rzewuska – uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku Wrzeszczu w klasie śpiewu solowego dr hab. Liliany Górskiej. W 2020 roku ukończyła z wyróżnieniem studia licencjackie na wydziale Wokalno – Aktorskim, kierunek – śpiew solowy, w klasie dr. hab. Anny Fabrello. Podczas studiów otrzymała stypendium Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku przyznawane dla najlepszych studentów. W 2022 roku ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, specjalizacja – muzyka dawna, w klasie śpiewu solowego prof. Jadwigi Rappé oraz prof. dr Anny Mikołajczyk-Niewiedział. W styczniu tego roku ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim, kierunek – administracja. Swoje umiejętności wokalne doskonaliła u takich śpiewaków jak: prof. Piotra Łykowskiego, Sofiji Cinguli czy Mariusza Kwietnia. Uczestniczyła także w kursie interpretacji niemieckiej liryki wokalnej, prowadzonym przez Adiego Bara. Brała udział w spektaklach operowych realizowanych przez Akademię Muzyczną w Gdańsku, m.in. kreowała rolę w operze „Dydona i Eneasz”, H. Purcell‘a oraz wystąpiła jako Hiacynt w operze „Apollo i Hiacynt”, W. A. Mozarta. W 2022 roku brała udział w wystawianej w UMFC w Warszawie Brockes-Passion HWV 48, Georga Friedricha Haendla, wykonując partię Gläubige Seele pod dyrekcją prof. dr hab. Krzysztofa Kusiel-Moroza. W tym samym roku wykonywała z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej “Mszę Dziecięcą” Johna Ruttera. Angelika Rzewuska koncertowała na międzynarodowych festiwalach w Polsce, we Włoszech, Niemczech i Stanach Zjednoczonych.
Mateusz Rzewuski – Polski organista, doktor sztuk muzycznych Mateusz Rzewuski jest jednym z najaktywniej koncertujących artystów młodego pokolenia. Ukończył wyższe uczelnie muzyczne w czterech krajach: w Polsce – studia magisterskie w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego, w Niemczech – studia magisterskie w Musikhochschule w Lubece w klasie organów prof. Franza Danksagmüllera, we Francji – studia podyplomowe z gry na organach oraz improwizacji w Konserwatorium Regionalnym w Paryżu w klasie solowej prof. Christophe Mantoux’a otrzymując dyplom „Concertiste” oraz w Szwajcarii – studia podyplomowe w zakresie muzyki dawnej w Scholi Cantorum w Bazylei, w klasie mistrzowskiej prof. Wolfganga Zerera. Stopień doktora sztuki muzycznych w dziedzinie artystycznej – instrumentalistyka – uzyskał w 2018 roku w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na podstawie rozprawy dotyczącej muzyki organowej Marcela Duprégo oraz Oliviera Messiaena oraz pierwszej w Polsce płyty CD zarejestrowanej na historycznych organach Aristida Cavaillé-Colla w katedrze Św. Krzyża w Orleanie we Francji. Koncertował w ramach międzynarodowych festiwali na czterech kontynentach: w 22 krajach Europy, USA, Australii, Nowej Zelandii, Korei Południowej, Hongkongu i Rosji, wykonując recitale w wielu prestiżowych miejscach. Brał także czynny udział w licznych kursach mistrzowskich prowadzonych przez: Guy Boveta, Pitera van Dijka, Hansa Fagiusa, Oliviera Latry, Ludgera Lohmanna, Michaela Radulescu, Daniela Rotha i innych. Mateusz Rzewuski jest również laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów organowych: w Rumii w 2011 r., w Legnicy w 2013 r., w Bardzie w 2013 r. (I nagroda), w Wilnie na VII Międzynarodowym Konkursie organowym im. Čiurlionisa w 2015 r. (II nagroda) oraz w Białymstoku w 2017 r. (I nagroda). Jest stypendystą prezydenta miasta Warszawy oraz Rektora UMFC w Warszawie. Otrzymał także stypendium Ministra Nauki oraz Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” na magisterskie studia w Niemczech. Od 2013 roku zajmuje się również działalnością managerską i animacją kultury. Mateusz Rzewuski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym międzynarodowych festiwali muzyki organowej i kameralnej: w Łukowie, Białej Podlaskiej, Koncertów organowo-kameralnych na Pradze Południe w Warszawie oraz Festiwalu Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej. W 2021 roku Dekretem Biskupa Siedleckiego został nominowany na członka Komisji ds. Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej.
Anonim – Bogurodzica
F. Durante (1684 – 1755) – Vergin, tutto amor
J. G. Walther (1684-1748) – Concerto del Signor Meck h-moll, LV 133 I. Allegro, II. Adagio, III. Allegro
W. A. Mozart (1756 – 1791) – Tu Virginum Corona z Exultate Jubilate, K.165
J. S. Bach (1685-1750) – Fuga g-moll, BWV 578
S. Moniuszko (1819 – 1872) – Głos mój podnoszę do Boga Rodzicy
P. Tosti (1846 – 1916) – Ave Maria
C. M. Widor (1844-1937) – I. Allegro z VI. Symfonii organowej g-moll, op. 42 nr 2.
C. Saint-Saëns (1835 – 1921) – Ave Maria
Niedziela, 20 sierpnia 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Św. Ap. Piotra i Pawła w Suwałkach
Marek Stefański – organy
Milena Sołtys-Walosik – sopran
Milena Sołtys-Walosik – sopran. Dysponuje pięknym lirycznym sopranem, w wielu odcieniach barw i dynamiki głosu. Pochodzi z serca Pienin, z Krościenka nad Dunajcem. Laureatka II miejsca w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka w 2021 r. Zdobywczyni tytułu Talentu Małopolski w 2010 r. W latach 2014-2016 Artystka Chóru Opery Krakowskiej. Obecnie jako solistka, z jednakową swobodą porusza się w różnych gatunkach muzyki, począwszy od opery, przez muzykę oratoryjną, kantatową, repertuar pieśniarski, aż po piosenki musicalowe oraz formy estradowe. Występuje podczas licznych festiwali muzycznych, prezentując zarówno dzieła kanonu oratoryjnego, jak też kompozycje mniej znane, zwłaszcza twórców polskich.
Marek Stefański – organy.
Marek Stefański – wirtuoz organów, pedagog i animator życia muzycznego. Należy do grona najbardziej aktywnych artystycznie polskich organistów, również na arenie międzynarodowej. Urodzony w roku 1969 w Rzeszowie, ukończył studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha, otrzymując w 1994 dyplom z wyróżnieniem. Działalność koncertową rozpoczął na początku studiów w Akademii Muzycznej, odbywając dwukrotnie jako organista-solista wraz z Krakowskim Akademickim Chórem Organum tournée koncertowe obejmujące większość krajów europejskich. Zwieńczone sukcesami koncerty podczas międzynarodowych festiwali muzyki sakralnej i organowej oraz uzyskane nagrody (m.in. I nagroda w ramach European Forum d’Art Sacre) otworzyły mu drogę do udziału w większości polskich i zagranicznych festiwali muzycznych.
W roku 1996 otrzymał stanowisko organisty krakowskiej Bazyliki Mariackiej. Funkcję tę pełnił etatowo do roku 2007. Grą organową uświetniał tam znaczące dla Krakowa wydarzenia miejskie i kościelne. Od roku 1999 pracuje w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie, obecnie na stanowisku adiunkta. W roku 2007 obronił w macierzystej uczelni przewód doktorski poświęcony stylom improwizacji w muzyce organowej od XVIII do XX wieku. W roku 2013, na podstawie rozprawy naukowej oraz monografii płytowej poświęconych muzyce organowej kompozytorów krakowskich II połowy XX wieku, uzyskał w Akademii Muzycznej w Krakowie tytuł doktora habilitowanego. Marek Stefański wystąpił dotychczas z koncertami w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Południowej oraz Izraelu. Regularnie zapraszany był na koncerty do Rosji, gdzie stał się jednym z najbardziej znanych zagranicznych organistów. Jest zasłużonym propagatorem polskiej muzyki organowej, szczególnie XX wieku, którą wykonuje równolegle ze sztuką improwizacji organowej. Jego udziałem stały się prawykonania utworów współczesnych polskich kompozytorów, które następnie zarejestrowane zostały jako nagrania archiwalne. Dokonał także licznych nagrań dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz rozgłośni zagranicznych, jak również
nagrań płytowych dla polskich wytwórni fonograficznych DUX, Musicon, Ars Sonora, Fanfara oraz Art Bene. Po uzyskaniu nominacji do nagrody muzycznej Fryderyk w roku 2006 został członkiem Polskiej Akademii Fonograficznej. Obok solistycznej działalności koncertowej współpracuje z licznymi zespołami chóralnymi oraz wybitnymi wokalistami i instrumentalistami. W latach 2010/2011 wspólnie z Radio Kraków realizował cykl audycji „Antologia Organów Krakowa”. Wraz z Radiem Rzeszów prezentował na antenie radiowej brzmienie wartościowych organów Podkarpacia. W maju 2016, jako jedyny Europejczyk, reprezentował Stary Kontynent podczas Festiwalu „5 continents – 5 organists” w Seulu w Korei Południowej. Uczestniczył w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Polsce, Niemczech, Luksemburgu i Rosji. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Podkarpackiego Festiwalu Organowego oraz Wiosennych Dni z Muzyką Organową w bazylice Jezuitów w Krakowie, pomysłodawcą i współautorem cyklu rozmów „Ukryte sacrum” prezentowanego na antenie Radia Kraków od września 2017 roku. Od 2017 sprawuje funkcję Wiceprezesa Zarządu Fundacji Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE ( www.arsproarte.pl ). W 2019 roku nakładem Wydawnictwa PETRUS ukazała się książka „Organy na krańcach świata – Marek Stefański w rozmowie z Mateuszem Borkowskim”, która została uhonorowana Krakowską Książką Miesiąca. Jest twórcą powieści biograficznej „Dziedzictwo”, o prof. Bronisławie Rutkowskim – twórcy polskiej szkoły organowej.
J.S. Bach (1685-1750) – Fantazja c-moll BWV 245/5 (opr. na podst basu generalnego z Johannes-Passion: M. Stefański)
J.S. Bach – “Bist du bei mir” BWV 508
J.S. Bach – “Quia respexit” z Magnificat D-dur BWV 243
J. Clarke (1674-1707) – Suite of Ayres for the Theatre
W.A. Mozart (1756-1791) – Ave verum KV 618
G.F. Haendel (1685-1759) – Sinfonia HWV 351 (z “Music for the Royal Fireworks”)
G.F. Haendel – March D-dur HWV 350 (z “Water Music)
J. Haydn (1732-1809) – Adagio i rondo G-dur
Anonim polski (XIX w.) – Matko Niebieskiego Pana
F. Nowowiejski (1877-1946) – Nie opuszczaj nas
S. Kwiatkowski (1930-2010) – Ave Maria
M. Stefański (1969) – Improwizowana Suita na tematy Antyfon maryjnych: Salve Regina, Alma Redemptoris Mater, Ave Regina
celorum, Regina coeli, laetare!
Niedziela, 27 sierpnia 2023 roku,
godz. 13:00
Kościół pw. Św. Ap. Piotra i Pawła w Suwałkach
Roman Gryń – trąbka
Bogdan Narloch – organy
Roman Gryń – trąbka. Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, którą ukończył w roku 1983 na wydziale instrumentalnym – specjalność trąbka. Swoje umiejętności doskonalił u wybitnych pedagogów: Tiemofieja Dokshicera i Edwarda Tara w Bayreuth. Jest laureatem Konkursu Młodych Trębaczy w Pabianicach (1980) oraz Konkursu Gry na Trąbce w Gdańsku (1985). Pracę zawodową rozpoczął w 1983 r. w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W latach 1986-1988 pracował na stanowisku muzyka solisty w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, a od roku 1986 do 2007 był solistą i kierownikiem grupy trąbek w Filharmonii Poznańskiej. Ponadto współpracował z takimi orkiestrami jak: Filharmonia Bałtycka, Szczecińska, Koszalińska, Toruńska Orkiestra Kameralna, Capella Bydgostiensis, Brandenburgische Staatsorchester Frankfurt (Niemcy), Northamptonshier Contry Youth Cocnert Band (Wielka Brytania). Z wyżej wymienionymi orkiestrami koncertował we wszystkich krajach Europy, a także w USA i Kanadzie. Roman Gryń prowadzi również bardzo bogatą działalność solistyczną i kameralną. Jest współtwórcą zespołu kameralnego Poznań Brass Quintet, wielokrotnie koncertował z zespołem Tutti e Solo z którym nagrał CD „Polski Barok”. W swojej karierze artystycznej bardzo często koncertował z organami, występując z takimi artystami jak: J. Tuma (Czechy), M. Rost (Niemcy), E. Karolak, R. Hauptman, M. Dąbrowski, B. Narloch, R. Perucki, J. Malanowicz, A. Chorosiński, i M. Hannula (Finlandia). Nagrał płytę CD z S. Kamińskim oraz trzy płyty CD z B. Narlochem.
Ponadto jest profesorem w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy i w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, gdzie prowadzi klasę trąbki pełniąc jednocześnie funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych Blaszanych. Bardzo często zasiada w jury konkursów krajowych i międzynarodowych. Prowadzi liczne warsztaty i kursy interpretacji w zakresie muzyki orkiestrowej, kameralnej i solistycznej. Jest pomysłodawcą, twórcą i „siłą napędową” Letniej Akademii Instrumentów Dętych Blaszanych + oraz Międzynarodowej Konferencji „Barwy Instrumentów Dętych”.
Bogdan Narloch – organy. Studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie oraz Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Słupsku. W latach 1995-2014 roku wspólnie z prof. Markiem Toporowskim organizował coroczne Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych europejskich organistów. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego bardzo aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w większości krajów europejskich (Belgia, Białoruś, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Litwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy) oraz w Izraelu, Rosji, Brazylii, Urugwaju i na Tajwanie. W swoim dorobku posiada wiele nagrań CD, m.in. prezentując historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością dydaktyczną i artystyczną zajmuje historycznym budownictwem organowym, współpracując w tym zakresie z Urzędem Ochrony Zabytków.
J. Clarke (1674-1707) – The Prince of Denmark’s March
J.S. Bach (1685-1750) – Arioso z Kantaty „Ich steh mit einem Fuß im Grabe” BWV 156
J. S. Bach – Concerto G-dur BWV 592
F. Chopin (1818-1849) – Etiuda op. 10 nr 3
G. Puccini (1858-1924) – Aria O mio babbino caro z opery Gianni Schicchi
M. Surzyński (1866-1924) – Chaconne op. 14
M.Reger (1873-1916) – Romanze
E.Bossi (1861-1925) – Scherzo op. 49 nr 2
K.Kurpiński (1785-1857) – Cavatina